De Huizen van Oranje en Nassau

Vorstelijke Mode
Vlag BelgieVlag NederlandGouden KroonGouden KroonVlag LuxemburgVlag Duitsland
Bronvermelding

 Koninklijke Kleding  

Hoeden, Tassen, Schoenen en Accesoires

De markt voor exclusieve en originele tassen is niet groot, maar neemt toe. Door de komst van een verscheidenheid aan ontwerpen, is de mode voor tassen enorm uitgebreid. Wat hierbij van belang is waar tassen, bij welke gelegenheid en bij wie gedragen gaan worden. Daarop richten de ontwerpers zich. In feite bij speciale gelegenheden wordt het dragen van fraaie opzichtige en unieke tassen in Nederland steeds meer gestimuleerd onder een breder publiek. deze groep mensen vraagt naast exclusiviteit en originaliteit om een hoge kwaliteit. Dat betekent dat de ontwerper scherp moet blijven op haar kwaliteit en haar stijl. Alleen de excellente vakmensen die zich sterk profileren, weten een volledig levensvatbaar bedrijf te realiseren. Zij die zich weten te onderscheiden in originaliteit, vakmanschap en ondernemerschap overleven en overstijgen de hobbysfeer. Nieuwe ontwerpen en moderne technieken bieden nieuwe mogelijkheden voor dit type bedrijf. In deze branche zijn ongeveer 315 mensen arbeidzaam

Tassenmode is een verschijnsel dat al heel erg oud is, meer dan 2000 jaar. Voor die tijd werd tassen eigenlijk alleen gebruikt om materialen in te vervoeren. De eerst vorm die men tas kon noemen zag het levenslicht rondom de de pre-historische tijd. Daar droegen de wilden een huid met een kleine opening waar de arm doorstak aan de schouder of hadden het vast in de hand. De eerste echte Europese tas werd in Frankrijk geboren ten tijde van de Franse Koningen en Keizers. Daar werden al voorgangers van onze huidige tas getoond. De een nog mooier en fraaier dan de andere. Het doel waarvoor dit soort accessoires diende was toen nog niet helder.


Tassen van Salvatore Ferregamo.

Maar allengs begonnen de dames in de gaten te krijgen dat dit een handig hulpmiddel was om iets meer mee te nemen dan gebruikelijk. De tas was geboren en tot op de dag van vandaag een niet weg te denken hulpmiddel voor de vrouw om zoveel mogelijk als maar kan mee te zeulen. Je zou kunnen zeggen dat dit hedentendage het doel is van de huidige tas. Een ander doel is kennelijk soortgenoten de ogen uit te steken door met, opzichige soms niet draagbare en slecht ontworpen tassen te paraderen. Kijkend naar de ontwerpen die Máxima zich aangeschaft heeft, kan men stellen dat in vele gevallen deze voorwerpen een zeer praktische waarde hebben.


De blouse en tas van Ferregamo, Italië. De mode-ontwerper Salvatore Ferregamo 1960.

Salvatore Ferragamo Italië is een Italiaans modehuis, opgericht in 1927 door schoenenontwerper Salvatore Ferragamo (1898-1960). Behalve schoeisel, verkoopt het bedrijf tegenwoordig draagbare kleding, handtassen, lederwaren en andere accessoires zoals shawls, dassen, sieraden, horloges, geurwaren en brilmonturen. Feragamo werkte met filmsterren en beroemdheden sinds het begin van zijn werk in Hollywood. In de loop van de tijd bestond zijn klantenbestand filmsterren zoals Audrey Hepbrun, Sophia Loren en Greta Garbo, maar ook Diana, Prinses van Wales. Het bedrijf maakte de beroemde handtassen van Margaret Thatcher. Prinses Máxima droeg in 2008 diverse Ferragamo ontwerpen: een blouse en twee handtassen.


Schitterende tas en riem van Fiori. Gemaakt van koeienleder,het handvat is hoorn en alpaca's en de naad is gedraaid strips van geitenhaar.

Gabriela Fiori is een Argentijnse ontwerper/architect geboren en getogen in het vaderland van Máxima. De Prinses heeft verscheidene van de tassen en riemen van Fiori aangeschaft. Veelal worden deze accesoires gemaakt uit leder. Fiori heeft een unieke stijl, die grote ambachtelijke vaardigheden combineert met een avant-gardistische look en haar grondstoffen zijn een breed scala van leer, zoals gemzen of ooi die worden gecombineerd om haar creaties een bijzondere textuur te verschaffen. Haar handelsmerk: handgemaakte naaien, dat aan elk stuk een leuke en eigen 'touch' toevoegt. Prinses Máxima droeg Fiori's creatiestijdens haar bezoek aan Kenia 2005 als VN-adviseur, verjaardag van haar man in 2006, de opening van de SAnne Frank tentoonstelling en de herdenking in hetzelfde jaar. Ook in de nakomende jaren lijkt de Prinses een liefhebster te zijn.


De tas van Fiori. Máxima met de tas en een vergroting sierelement van schoudertas Fiori, is vervaardigd van koeienhuid.

Prinses Máxima nam Fiori's creaties mee tijdens haar bezoek aan Kenia 2005 als VN-adviseur, op haar man's verjaardag in 2006 en bij de opening van de Anne Frank Tentoonstelling hetzelfde jaar. veelvuldig zien wij de kledinglijn van de Prinses gecompleteerd met Gabriella Fiori's accessoires in de vorm van riemen, grote tassen en handtassen, zoals hier op de foto's te zien is. Voorts gaan de schoenen van Christian Louboutin in een aardig aantal mee op reis. De kleding is veelal afkomstig van Natan (Edouard Vermeulen), het zeer bekende top-modehuis uit Brussel, Belgie.


Fiori tas (wit) model Cartera. Prinses draagt hier de witte uitvoering en model Cartera (zwart).

Om de grote verscheidenheid aan tassen wat overzichtelijk te maken hebben we in ons land een heus tassenmuseum. Tassenmuseum Hendrikje is gevestigd in een schitterend historisch pand uit 1664 aan de Herengracht dat gebouwd werd voor de toenmalige burgemeester van Amsterdam. Het is onderdeel van een rij van vier panden die in dezelfde tijd zijn gerealiseerd, één daklijst en dezelfde indeling hebben. Dat is uniek in de Amsterdamse grachtengordel. In het museum zijn twee stijlkamers met plafondschilderingen en schoorsteenpartijen uit de 17de en 18de eeuw te bezichtigen.

Tassenmuseum Hendrikje toont de geschiedenis van de westerse tas vanaf de late Middeleeuwen tot heden. Het is het enige museum in de wereld met zo’n uitgebreide en gespecialiseerde collectie: 16de-eeuwse tassen; 17de-eeuwse buideltjes en aalmoezentassen; 18de-eeuwse dijzakken, portefeuilles en beugeltassen; 19de-eeuwse reticules en kousenbeurzen en uit de 20ste eeuw en 21ste eeuw bekende merken, tassen van ontwerpers, avondtassen, bijzondere modellen en hedendaagse tassen.


Prachtige tas van Fiori, Argentinie gemaakt van koeienleder, het handvat is hoorn en alpaca's en de naad is gedraaid strips van geitenhaar.

Het museum beheert een collectie van meer dan 4000 tassen, buidels, koffers, beurzen en accessoires. Deze collectie laat zien dat de tas een grote verscheidenheid kent in vorm, functie, materiaal en decoratie. Sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en stijlen in de toegepaste kunst en mode hebben de tas door de eeuwen heen beïnvloed. De collectie wordt in binnen- en buitenland geprezen om haar veelzijdigheid en kwaliteit. Het museum werkt nationaal en internationaal mee aan tentoonstellingen en het wordt gerekend tot de acht belangrijkste modemusea ter wereld.

Het museum beheert een collectie van meer dan 4000 tassen, buidels, koffers, beurzen en accessoires. Deze collectie laat zien dat de tas een grote verscheidenheid kent in vorm, functie, materiaal en decoratie. Sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en stijlen in de toegepaste kunst en mode hebben de tas door de eeuwen heen beïnvloed. De collectie wordt in binnen- en buitenland geprezen om haar veelzijdigheid en kwaliteit. Het museum werkt nationaal en internationaal mee aan tentoonstellingen en het wordt gerekend tot de acht belangrijkste modemusea ter wereld.

Tassenmuseum Hendrikje is een uniek museum dat de historie van de (dames)tas in de westerse cultuur van het einde van de Middeleeuwen (15de eeuw) tot heden, inclusief het werk van hedendaagse ontwerpers, toont. Het Tassenmuseum Hendrikje is het enige museum in de wereld dat zo’n uitgebreide en gespecialiseerde collectie heeft. Het Tassenmuseum Hendrikje beheert een collectie van ruim 4000 tassen, buidels, koffers, beurzen en andere accessoires. De collectie toont een grote verscheidenheid: 17de-eeuwse buideltjes en aalmoezentassen, 18de-eeuwse dijzakken, portefeuilles en beugeltassen, 19de-eeuwse reticules en kousenbeurzen en klassieke, aparte en bijzondere modellen uit de 20ste en 21ste eeuw.


Tassen Museum in Amsterdam.

Tot de laatste periodes behoren onder andere prachtige voorbeelden uit de periode van de Jugendstil en Art Deco, avond- en cosmeticatasjes en natuurlijk tassen van beroemde ontwerpers (zoals Schiaparelli, Pierre Cardin, Paco Rabanne, Yves Saint Laurent, Gianni Versace, Judith Leiber, Paul Smith, Alexander McQueen, Lulu Guinness, Tom Ford) en grote merken (waaronder Gucci, Hermès, Chanel, Dolce & Gabbana, Donna Karan, MiuMiu, Chloé en Fendi). Of het nu gaat om een klassiek model van Chanel of om een tas in de vorm van het luxueuzevorm van de tas die zijn naam te danken heeft aan de kat van het cruisesschip de Normandie, een tas in de vorm van een tijdschrift of waaier.

Of dievan de familie Clinton of de tas van popster Madonna, iedere tas heeft zijn eigen verhaal. Er zijn veel tassen van textiel. Maar ook prachtige tassen van kralen, ivoor, schildpad, stro, cactusvezel, van celluloid en andere kunststoffen en natuurlijk van vele diverse leersoorten. Huiden van runderen, geiten, ezels, schapen en varkens worden tot leer verwerkt. Als ook het leer van exotische dieren als slangen, krokodillen, struisvogels, hagedissen en gordeldieren en ook van vissen zoals roggen en haaien. Helaas sluit het Tassen Museum haar deuren na de coronacrisis!


Begroeting bij Fiori, de schitterende Handbag. Federico en Gabriela Fiori, Willem-Alexander, Máxima en Koningin Beatrix.

Niet alleen is Máxima weg van de hedendaagse mode. Ook haar schoonmoeder en schoonzussen doen heel gezellig mee aan dit soort vermaak. Een hobby die recht doet aan de vrouw in kwestie maar ook het nodige geld kost. Kennelijk zijn onze Oranje's nog steeds niet zover dat men financieel dient in te binden. Toch zien we steeds vaker leden van de Koninklijke- en aanverwante familie rond wandelen in al eerder gedragen kleding en de daarbij behoren accessoires. Misschien een teken aan de wand of is het gewoon de overbekende Hollandse zuinigheid die hen daartoe aanspoort. Welgevoeglijk kan worden gesteld dat ook de kredietcrisis niet aan hen is voorbij gegaan. Zoals vaker geschreven, lijkt het kapitaal der Oranje's blijkbaar wel een staatsgeheim. gelukkig is de de door hen gedragen mode en aanverwante zaken net geen staatsgeheim. Alhoewel, men moet er best veel moeite voor doen!